Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL

13 Juni 2010

Nacht van Thibaud Delpeut & Toneelschuur Producties

Nacht Nacht Nacht
Door Paolo met foto's van Mieke Kreunen

Helemaal aan het eind van het bewoonde deel van Terschelling, met uitzicht op de natuur, staat de voorstelling Nacht van veelbelovend regisseur Thibaud Delpeut i.s.m. het Haarlemse Toneelschuur Producties geprogrammeerd. Een vlak van zwart landbouwplastic met daarop wat lage plateaus vormen, samen met het landschap, het enige decor van de voorstelling.

De wind waait guur als de toeschouwers zich verzamelen en bij binnenkomst worden koptelefoons en dekentjes uitgereikt. Wat een prachtige vondst die koptelefoons en lekker warm aan je oren. Geen last van wind of tegenwind maar perfect geluid en dito geluidseffecten. Dat sorteert meteen effect als Hans Dagelet op trompet een bloedstollende intro blaast.

In de voorstelling wordt een willekeurig menselijk verhaal getoond achter de oorlogsbeelden die wij dagelijks zien via het journaal of de krant. Dat van de gewone mensen met hun liefdes en leedjes wiens leven ineens totaal over de kop gaat omdat ze overweldigd worden door het geweld en de rücksichtlosheid van de oorlog. Het verhaal gaat over twee mensen, Jan en Eva, orkestmusici, die vluchten voor een oorlog en er toch in terechtkomen. Ze houden zich liever niet met politiek en oorlog bezig, ze zijn immers kunstenaars, maar de oorlog dringt op een nacht onontkoombaar hun huis en slaapkamer binnen.

Nacht Nacht Nacht

Dan verandert het leven van Jan en Eva in een wereld vol vernedering, verlies, schuld en schaamte. Dat is een wereld waarin iedereen zelf vuile handen moet maken om te kunnen overleven. Ook Jan en Eva, die niet alleen in een grote oorlog terecht komen maar ook in een persoonlijke.

In retrospectief zien we in Nacht het verhaal zich voltrekken, van de naïeve onschuld tot de schaamteloze schuld terwijl de nacht langzaam neerdaalt over Terschelling. 't Is voor de acteurs een zwaar stuk om te spelen, heel fysiek niet in de laatste plaats vanwege de snijdende koude wind die daar in het oosten woedde gisterenavond. Maar het lijkt wel alsof dat juist extra kracht geeft aan het spel waarin - zonder de andere acteurs tekort te willen doen - vooral Wendell Jaspers en Hans Dagelet indruk maken.

Door het gebruik van de koptelefoons is het stuk buitengewoon goed te volgen en is er niets van tekst of muziek waaraan de toeschouwer zich nog kan onttrekken. De onontkoombaarheid die daardoor ontstaat is van grote invloed op de beleving van het publiek.

Het eenvoudige gestyleerde toneelbeeld, de snijdende trompet van Hans Dagelet, het decor van de natuur en het weer met zijn ontberingen zijn de ingrediënten die de troosteloze en desolate oorlogsbeleving moeiteloos oproepen. Delpeut heeft perfect aangevoeld hoe hij zijn stuk met de natuur moest laten interacteren en de rest gaat mee in die flow.

Nacht Nacht Nacht

‘Nacht’ is het tweede deel van een driedelige serie over oorlog en geweld, waarvan ‘Blasted’ van Sarah Kane deel 1 was en ‘Al mijn zonen’ van Arthur Miller het sluitstuk wordt.

Credits
tekst, regie & muziek: Thibaud Delpeut
spel: Benja Bruijning, Eline ten Camp, Hans Dagelet, Bram Gerrits, Wendell Jaspers
scenografie: Roel van Berckelaer
productie: Toneelschuur Producties in coproductie met Oerol festival en Over het IJ festival




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.