Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: Holland Festival, DANS

14 Juni 2010

3Abschied - van weglopend publiek en een daverend applaus

3Abscheid 3Abscheid 3Abscheid
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Herman Sorgeloos

De Grote Zaal van de Stadsschouwburg Amsterdam is uitverkocht. Op het voortoneel staan stoelen, muziekinstrumenten en lessenaars. Er wordt geapplaudisseerd als de musici opkomen. Net als bij een concert. Bij dans 'hoort' dat niet - elke discipline kent z'n eigen conventies.

Behalve Mezzosopraan Ursula Hesse von den Steinen is iedereen uiterst casual gekleed: een spijkerbroek en t-shirt is de meest voorkomende dracht. De zangeres valt op in haar jurk en met haar spiegelende oorbellen. Anne Teresa De Keersmaeker gaat zitten bij een tafel aan de zijkant van waaruit ze zelf licht en geluid bedient. Ze start een CD, en gezamenlijk luisteren we naar een opname van Der Abschied uit Das Lied von der Erde. Tot ze de CD plotseling stopt, naar de voorrand van het toneel loopt en begint te praten. Ze licht toe dat we hebben geluisterd naar Kathleen Ferrier, toen ze dit zong al terminaal ziek.

Ze vertelt van haar wens, dans te maken op Der Abschied, en van de weerstand die ze daarbij heeft moeten overwinnen. "Er is zoveel mooie dansmuziek, en jij kiest dit? 't Is ook altijd hetzelfde met jullie choreografen. Hoe dans je nou over de dood?" En toen ze doorzette, en een zangpedagoge benaderde om haar het lied te leren zingen: "Het is alsof je niet kunt lopen en me vraagt je te begeleiden bij de beklimming van de Mount Everest." Wie De Keersmaeker een beetje kent, weet dat wat ze in haar hoofd heeft er niet meer uit te praten is. Der Abschied moest en zou gedanst worden.

Haar persoonlijke inleiding treft me als een aangename manier om het publiek mee te nemen op een moeilijke reis. Ze doet het licht aan en geeft ons vijf minuten om de tekst van het lied, aan de deur in drie talen uitgedeeld, nog even goed door te lezen, als alternatief voor een boventiteling die vaak zo storend is voor de concentratie. Dan gaat het licht weer uit en spelen de muzikanten het Lied. De Keersmaeker beweegt tussen hen door, dartelt op haar bergschoenen van de ene muzikant naar de andere, alsof ze in de muziek wil kruipen, luistert met haar lichaam. Letterlijk en figuurlijk is er weinig ruimte voor dans.

Er is een uur voorbij, het stuk is gespeeld. Wat nu? De voorstelling duurt 2 uur, zo weten we. Jérôme Bel komt op, en vertelt dat hij met wat we nu hebben gezien niet tevreden was. Het was een mooi concert, en De Keersmaeker is zichtbaar geraakt door de muziek, maar stijgt er niet bovenuit, voegt er niets extra's aan toe vanuit haar eigen expertise als dansmaker. Gemompel in de zaal: precies, dat was ons ook al opgevallen. Het is een interessante zoektocht, laat maar zien waar die heenleidt.

Poging twee om de essentie van Der Abschied te vatten is, de musici tijdens de laatste zinnen één voor één het toneel te laten verlaten. Vervolgens doen ze hetzelfde stuk nog eens, maar vallen één voor één 'dood' neer. Tja, begrijpelijk dat je het in de studio probeert, maar of je zulke mislukte pogingen moet tonen?

Dan komt het laatste Abschied: alleen pianist Jean-Luc Fafchamps en Anne Teresa De Keersmaeker blijven op het toneel, en De Keersmaeker brengt Der Abschied zonder microfoontje ten gehore. Persoonlijk en kwetsbaar, maar technisch verre van volmaakt, zeker na de bezielde uitvoering van Hesse von den Steinen die we net hebben gehoord. Menigeen wordt het teveel: middenin de zaal staan hele rijen mensen op en verlaten stommelend de zaal. Moet dat nou, op zo'n stil en breekbaar moment? Maar blijkbaar hielden ze het niet meer uit, of wilden luid hun ergernis kenbaar maken.

De laatste zin is gezongen, De Keersmaeker kijkt vanaf het voortoneel de zaal in, loopt dan naar de techniektafel, doet het licht uit en weer aan. Het klappen begint aarzelend, maar ontwikkelt zich, verrassend genoeg, tot een daverend applaus.

De Keersmaeker zoekt naar nieuwe wegen, wil naar de essentie van de dans, èn wilde bij hoog en bij laag iets met Der Abschied. Deze zoektocht is in de vorm van drie producties te zien geweest in het Holland Festival. Het eerste deel, Keeping Still, vond ik daarvan het interessantst: dans zonder opsmuk, maar met een vanzelfsprekende virtuositeit en présence. The Song vond ik voor een zogenaamd 'kaalgestripte' voorstelling nog veel te bedacht. En 3Abschied lijkt gewoon niet gelukt, of niet af. Bels conclusie na het eerste deel van de voorstelling geldt wat mij betreft voor het geheel: De Keersmaeker is geraakt door de muziek, maar stijgt er niet bovenuit. Prima, zo'n zoektocht, en dat het een zoektocht is had het Holland Festival het publiek wel wat duidelijker mogen maken, maar ik ben vooral benieuwd wat die nieuwe wegen zullen zijn. Want gevonden zijn ze nog niet.

Concept - Anne Teresa De Keersmaeker, Jérôme Bel
Muziek - Gustav Mahler, Das Lied von der Erde (Der Abschied)
Bewerking Der Abschied / Das Lied von der Erde - Arnold Schönberg
Muzikale leiding - Georges-Elie Octors
Dans - Anne Teresa De Keersmaeker
Mezzosopraan - Ursula Hesse von den Steinen
Met 13 musici van het Ictus Ensemble

De voorstelling maakt deel uit van de 'esthetisch ecologische trilogie' die in zijn geheel in het Holland Festival is getoond. Keeping Still - Part I was te zien in het Transformatorhuis op het terrein van de Westergasfabriek, deel 2, The Song in Het Muziektheater. Deel 3, 3Abschied, was te zien in de Stadsschouwburg Amsterdam.

Holland Festival


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.