Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL

22 Mei 2011

30 jaar Oerol weerklinkt in 33 premières

Oerol 2011 Oerol 2011 Oerol 2011 

Het jubilerende Oerol kent een avontuurlijk programma dat voor het grootste deel uit nieuwe creaties bestaat. Creaties van zowel oudgedienden als opkomend talent die de bezoekers uit hun ‘comfort zone’ halen en ze laten worstelen met hoe ze zich moeten gedragen. Geen take-away theater en gemakkelijke kost, maar een actieve – veelal individuele - zoektocht naar een collectieve boodschap die beklijft, verbindt, verbaast, bevestigt, schuurt of ontroert.

Het festival richt de microfoons op de rol van geluid in het maakproces van de theatermakers en op de inhoudelijke klank van de voorstellingen. Sweet Dreams van Alexandra Broeder beweegt zich in het schemergebied tussen droom en werkelijkheid, terwijl de bezoeker op een vreemd bed in een donker bos ligt en ondertussen een kraai in je oor fluistert. In een ander bos vermengen de klanken van ratelende naaimachines met de violen van het Ragazze strijkkwartet, in een aangrijpend verhaal over de vrouwelijke kracht in tijden van oorlog, door Via Berlin (Orkater/De Nieuwkomers). Met de verplaatsing van veel lucht in een enorme blaasbalg onderzoekt TUIG het bestaansrecht van begrippen als harmonie en nuance in een tijd waarin vooral tegenstellingen lijken te prevaleren. De poëzie van verlangen is gevat in een monoloog door Johanna ter Steege in Hiroshima mon amour van Karina Kroft. Met spattend water en knarsend zand stuurt de nieuwe coproductie van The Lunatics en Out of Hand Theatre je op pad in een onzekere tocht door de verbeelding. Thibaud Delpeut laat ons luisteren naar een indringende, muzikale enscenering van Sarah Kane’s ontroerende en soms humoristische ode aan de onvoorstelbare kracht van de liefde. Het gebrul van herten neemt ons mee in een surreëel verhaal over de verborgen link tussen dieren en mensen in een op een recente eilander geschiedenis gebaseerd verhaal door de ogen van de Nieuw-Zeelandse theatermaker Stephen Bain.

In de dertig jaar van Oerol is gebleken dat het eiland de perfecte broedplaats is voor kunstenaars en theatermakers. Dat geldt ook voor de huidige makers uit Atelier Oerol. Dit jaar tonen 7 makers de eindfase van hun driejarige werkplaatscyclus: een volwaardige voorstelling in het eilander landschap. Tjon Rockon toont in Free Mason de zoektocht naar afscheid en Klemens Patijn in Gewapend beton de prijs van veiligheid en zekerheid vanuit angst en zelfbehoud. De volgende locatietheater-debutanten voor een nieuwe reeks staan intussen klaar, ze kijken deze festivaleditie mee. ‘Als het publiek van Oerol de missie van Atelier Oerol verder omarmt via het voor dit doel opgerichte fonds, kunnen we hopelijk nog tijdens het festival melden dat de volgende werkplaatscyclus in de volledige vorm van start kan gaan’, aldus algemeen directeur Marelie van Rongen. ‘Een ultiem verjaardagscadeau’, vult creatief directeur Joop Mulder aan, ‘omdat ontwikkeling onlosmakelijk verbonden is met vernieuwend locatietheater dat we voorstaan’.

In dat kader past ook ‘Harmonic Fields’, volgens artistiek leider Kees Lesuis het boegbeeld van dit festival. Het is een grootschalig landschapskunstproject op Arjensdune, waarin bezoekers een route lopen van bijna een kilometer langs fragiele windobjecten die een compositie van aanzwengelde of afnemende geluiden produceren afhankelijk van de kracht van de wind. Het idee is samen met Lieux Publics in vier jaar tijd ontwikkeld en tot rijping gebracht.

‘In deze drie decennia aan pionieren, speelt het publiek ook een belangrijke rol’, aldus Kees Lesuis, ‘zonder een actieve en nieuwsgierige houding van onze bezoekers is er voor deonderzoekende maker geen podium met feedback. Als maker moet je je niet alleen verhouden tot je bruuske omgeving en dansen met de natuurelementen, maar ook je openstellen voor wie je speelt. Een onophoudelijk veranderend toneel, waar alles op losse schroeven staat, maar dan in de goede zin van het woord. Het dwingt je als maker tot de essentie: wat wil je nu eigenlijk kwijt en hoe breng je dat over?’ Joop Mulder valt hem bij: ‘Locatietheater gaat juist om dat stuk pionierschap, het gaat niet om alles naar je hand te zetten en in die zin in controle te zijn, maar om een spel met de complete omgeving waarin je kunt experimenteren, jezelf durft te laten struikelen, maar uiteindelijk ook overeind brengt.’ Naast het groeiend aantal aanmeldingen voor de kleinschalige paspoortprojecten waarin makers die plek denken te vinden, lijken ook steeds meer muzikanten deze boodschap van culturele vrijstaat op te vangen. Daarvan getuigen de berichten dat Typhoon naast optredens met ZwartLicht XL ondertussen op Terschelling een nieuw album opneemt, dat Janne Schra bezoekers in een kerkje aanzet om met haar a-capella te zingen om samen de kracht van de eigen stem te ontdekken, dat Eklin-frontman Michiel Klein in het bostheater andere kunstdisciplines opzoekt om te laten samenvloeien met zijn eigenzinnige muziek, dat de Keulse geluidskunstenaar Andreas Hirsch met de Friese componist Sytze Pruiksma met percussie en elektrisch palmblad instrument experimentele soundscapes weven, en dat een avontuur wacht van Colin Benders met Kytopia.

Joop Mulder en Kees Lesuis herhalen nog eens de haast poëtische boodschap: ‘Stel je zintuigen open voor deze tijdelijke, maar prangende werkelijkheid van de verbeelding in het landschap van dit eiland.’

Oerol, 17 t/m 26 juni ‘11, Terschelling | www.oerol.nl Hoofdsponsors van Oerol zijn Brand en Rederij Doeksen. Partner in natuur is Staatsbosbeheer. Vormgever is Dietwee. Radio Oerol wordt verzorgd vanaf het lichtschip van Radio Waddenzee, dat tijdens het festival in de haven van Terschelling ligt.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.