Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK

22 Mei 2011

Intens optreden met donkere schaduw van Al Di Meola

Al di Meola Al di Meola Al di Meola
Door Serge Julien met foto's van Berbera van den Hoek
Gezien: Al Di Meola’s World Sinfonia in het Paard van Troje, Den Haag op 11 mei 2011.

Er bestaat een quote waarvan de auteur onbekend is, die luidt: “Music is what feelings sound like.” Die ‘feelings’ zijn meteen tastbaar tijdens het openingsnummer ‘Siberiana’ van Al Di Meola’s World Sinfonia in het Paard van Troje. Het stuk dat afkomstig is van het nieuwe album ‘Pursuit of Radical Rhapsody’, roept een gevoelig vraag en antwoordspel op waarin Di Meola via de nylon snaren van zijn gitaar de vragen stelt, en antwoorden krijgt van accordeonist Fausto Beccalossi. Het nummer groeit uit tot een turbulent geheel wanneer Di Meola zijn gitaar elektrisch versterkt met effectpedalen en zijn virtuoze maar vooral intense speelwijze demonstreert.

Persoonlijke tragedie
Niemand van de aanwezigen in het publiek wist dat zich vlak voor het optreden een persoonlijke tragedie voor de wereldberoemde gitarist had voorgedaan. Als Di Meola tijdens de eerste concerthelft ‘Michelangelo’s 7th Child’ aankondigt, breekt zijn stem. Hij draagt het nummer op aan zijn vader. Wat blijkt? Een uur eerder heeft de gitarist gehoord dat zijn vader is overleden. Een zichtbaar geëmotioneerde Al Di Meola laat zijn hoofd hangen in de ronde inham van zijn gitaar. Een aantal seconden is het de vraag of hij wel bij machte is om het te spelen. Wat volgt is een bloedstollend mooie ‘filmische’ compositie waarin Di Meola zijn ziel en zaligheid legt en met een krankzinnige virtuositeit en emotie het nummer speelt. Het publiek is duidelijk ontroerd en applaudisseert langdurig voor de prestatie van de gitarist, die met spaarzame woorden reageert: “That wasn’t easy.”

Al Di Meola (56) heeft een torenhoge reputatie bij zijn fans en collega’s. De Jazzrock gitarist start zijn carrière in de midden jaren zeventig bij Chick Corea’s Return To Forever. In 1976 brengt hij zijn solodebuut ‘Land of the Midnight Sun’ uit, dat zich kenmerkt door vingervlug snarenwerk en complexe composities. Al vrij snel experimenteert hij met mediterraanse elementen en akoestische stijlen als Flamenco die tot uiting komen op de opvolger ‘Elegant Gypsy’. Deze ingrediënten keren met regelmaat terug in het werk van Di Meola. In de jaren tachtig maakt zijn elektrische werk vooral plaats voor akoestische muziek. Inmiddels is de elektrische gitaar weer prominenter aanwezig. Het razendsnelle halswerk is echter verschoven naar een intensere manier van spelen.

Al di Meola Al di Meola [[popup file="_dsc9649.jpg" description="(thumbnail)" alt="Al di Meola" align="inline" ]

Astor Piazolla
In 1990 start Di Meola het project ‘World Sinfonia’ onder welke naam hij door de jaren heen meerdere albums uitbrengt met wisselende muzikanten. De composities voor dit project zijn geïnspireerd en soms ook van de hand van de Argentijnse accordeonist Astor Piazolla. Opvallend is dat de stukken van Di Meola prima samengaan met die van Piazolla. Dat wordt tijdens het optreden in het Paard duidelijk met het romantische ‘Misterio’ dat met gemak naast Piazolla’s ‘Double Concerto’ kan staan. Indrukwekkend is ook het nieuwe ‘Full Frontal’, dat rijk is aan prachtige melodieën waarin de gitarist met enorme virtuositeit geraffineerde toonladders voorbij laat komen.

Op het podium is Al Di Meola omringd door een internationaal gezelschap: de Franse gitarist Kevin Seddiki, de Hongaarse drummer Peter Kaszas en de Italiaanse accordeonspeler Fausto Beccalossi. Het kwartet toont een enorme saamhorigheid. De selecties van de verschillende World Sinfonia albums zijn stuk voor stuk prachtige schilderijtjes met veel kleur en variatie. Het is bovendien fantastisch om het samenspel te observeren tussen Di Meola en de meesterlijke Beccalossi.

Zeggingskracht
Het concert van Di Meola in het Paard van Troje is een goed voorbeeld waarin duidelijk wordt hoe het gevoel van een mens kan worden geuit in de vorm van muziek. En hoewel Di Meola daarin niks hoeft te bewijzen, is deze avond er een waarin het wel extra nadruk krijgt. Di Meola is en blijft een meester en ook tijdens deze moeilijke periode toont de man zijn ongekende talent waarin hij met veel zeggingskracht zijn klasse en gevoel laat horen. Prachtig!

Album Pursuit of Radical Rhapsody (2011)




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.