Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: weblog Aart Schutte

7 Juni 2011

Rode draad

Ofeo ed Euridice

Het grootste geluk dat elk schrijver kan overkomen is dat de door hem ingesponnen rode draad zichzelf uitwerkt. Dat de samenloop der gebeurtenissen een eigen richting lijkt te kiezen en zodoende de rol van de schrijver tot die van griffier reduceert.

Afgelopen week waren de eerste voorstellingen met publiek. Woensdag de generale, vrijdagavond de eerste try-out. De laatste met meer dan duizend man, de eerste met twee van mijn meest geliefde vrienden. Ze waren beiden zeer onder de indruk van de voorstelling. De duizend lieten dat blijken door middel van een daverend applaus. De vrienden met blijde blikken en gesproken superlatieven.

In de trein terug kreeg ik te horen dat ik, bij het omschrijven van de op handen zijnde show met de woorden ‘een groots spektakel’ geen woord te veel had gezegd. De rode draad bleek overal. In café De Vingerhoed waar de discussie over de mooie dingen des levens, inclusief de muziek van bewuste avond, nog even werd voortgezet vonden we op onze tafel de uitkrant met daarop de bekende rood-wit-blauwe kleuren van de productieposter.

De pers was er ook. Niet bij de generale, maar twee dagen eerder bij de laatste doorloop. Ze hadden mooi weer meegenomen. In de stromende regen moest het spektakel aan de wereld worden getoond. De waan van de dag wacht niet.

De opnamen verschenen gisteren in de journaals van de NOS en RTL. De NOS benadrukt de koninklijke locatie, legt de onwetende burger geduldig de tragiek van het verhaal van de jonge halfgod uit en laat zelfs nog wat te raden over: ‘Als dat maar goed afloopt...’.

Dan RTL. Dat laat een stukje nieuwsvoering zien waar rechts Nederland haar vingers bij af kan likken. Er zijn twee dingen heel bijzonder aan deze productie: de locatie, en, ook bijzonder (eigenlijk vele malen meer bijzonder), hij krijgt bijna GEEN SUBSIDIE. De inhoud doet niet ter zake. Orfieow’s naam moet het doen met een verkrachting van de klemtoon en Euroditsjie is haar Griekse wortels compleet verloren aan de polemisch gepropageerde cultuursnoeischaar. De Utrechtse Spelen is een orginasator. Wat dat ook mag zijn. Het enige dat RTL, en in het bijzonder de blonde dame links achter het bureau lijkt bezig te houden is de vraag: ‘wat kost dat dan

Het interview met expert Bastiaan Vinkenburg die tussendoor enigerlei tekst en uitleg geeft over bezuiningen, subsidies en andere pecunia-gerelateerde zaken, wordt zo geknipt dat het lijkt alsof hij het Amerikaanse model propageert. De heer Vinkenburg heeft hart voor de zaak en is één van de belangrijkste klokkenluiders als het gaat om het aankondigen van de ophanden zijnde culturele kernramp. Het RTL-publiek echter, moet er goed van doordrongen worden dat in Amerika de cultuursector bestaat bij de gratie van de flexibele werktijden van de McDonald’s.

Ook over het einde laat RTL weinig te raden over: ‘...dat doet hij niet en hij raakt haar weer kwijt.’ Terwijl niemand wijzer is geworden waar het de inhoud betreft zitten een kinds kraaiende Mark Rutte en een zich verkneukelende Halbe zool zich te verheugen op de volgende graai in de rijkdommen van de cultuur.

RTL lijkt er bijzonder trots op dat zij het ook zonder subsidie weten te redden. Dat dit in hun geval de kwaliteit en inhoud van het geproduceerde weinig ten goede komt neemt men op de koop toe.

Ook geheel zonder subsidie overigens, zal de try-out van vrijdagavond opnieuw worden gespeeld voor het gedupeerde publiek. Een Baarns dorpsbacchanaal in typische tent op nog geen kilometer afstand van de rouwende Orfeo zorgde ervoor dat de pianissimo-delen en, erger nog, de schrijnende stiltes in de voorstelling worden opgevuld met de klanken van coverband Bulluk. De voorstelling van zaterdagavond is, ondanks het ronduit perfecte weer afgelast.

Het is te hopen dat rechts Nederland spoedig weer op haar gebalde knuistjes mag bijten. Het opvullen van Orfeo’s schrijnende stiltes met reclame voor een levensverzekering of voor datingssite e-matching (alleen voor steeds minder hoog opgeleiden) is een spookbeeld dat ik liever aan mijn verschrikkelijkste fantasieën overlaat.

De Utrechtse Spelen


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.