Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS, Holland Festival

24 Juni 2011

JAGDEN UND FORMEN (ZUSTAND 2008)

Jagden und formen Jagden und formen Jagden und formen
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Dominik Mentzos

In de Zuiveringshal West op de Westergasfabriek is weinig industrieels meer te zien als je eenmaal binnen bent. Met een tribune met genummerde stoelen, een zwarte dansvloer en zo veel mogelijk zwarte gordijnen is er alles aan gedaan het op een theater te laten lijken. Ik vind dat altijd een beetje spijtig. Natuurlijk, het kan zijn dat Amsterdam te weinig grote theaterpodia telt voor alle voorstellingen die het Holland Festival in korte tijd wil tonen, maar een ruimte omtoveren in iets anders wringt altijd een beetje. Een fabriek is een fabriek is geen schouwburg. Ook al hang je er nog zoveel doeken in. En na het zien van de voorstelling is me niet duidelijk geworden waarom de ruimte niet wat meer zichzelf mocht blijven.

Het instrumentarium van het Ensemble Modern Frankfurt neemt een fors deel van de vloer in beslag. Slagwerk, een vleugel, een harp, een flinke blazerssectie en strijkinstrumenten in alle maten. Hun bespelers, behalve de pianist en de dirigent, allen op sokken of blootsvoets, kostuums waarin grijstinten overheersen.

Vier danseressen in papierachtige witte jurken (prachtig gemaakt overigens, alle vier verschillend) bewegen rusteloos met armen en benen. Het orkest speelt al even rusteloze muziek. Tonen, ritmes en melodieën tuimelen over en door elkaar heen, als een groep mensen die door elkaar heen praat. Interactie tussen muziek en dans is ons voorspeld. Maar dat is dit (nog) niet.

Liefhebbers van modern-klassieke muziek kunnen vast hun hart ophalen. Maar wie minder is ingevoerd in de muziekstijl van Wolgang Rihm heeft een stevige dobber. Ingewikkelde muziek, en dat vrijwel zonder adempauze, het hele uur achter elkaar. Het geluid blijft een beetje hangen op het toneel, dat helpt ook al niet mee. En de musici staan weliswaar af en toe op en mengen zich onder de dansers, maar toegankelijker wordt de muziek daar niet van.

Ernstiger is dat ook de dans geen grip op de muziek krijgt. Originele bewegingen, en een aantal mooie momenten. De kostuums variëren van casual tot maf. Maar de ruimte nemen, de muziek ontsluiten, een eigen plaats opeisen voor de dans naast de muziek, komt er niet van. Ook letterlijk niet: het orkest neemt zo’n groot stuk vloer in beslag dat de dansers er omheen moeten manoeuvreren. Opkomen van tussen de muzikanten is nog geen interactie. En als, na de terugkeer van de papierjurken uit het begin, een gestileerd gevecht de voorstelling afsluit, komt dat volledig uit de lucht vallen. Er wordt beschaafd geapplaudisseerd, maar niet van harte.
 
muziek: Wolfgang Rihm
concept, choreografie: Sasha Waltz
productieleiding: Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola
muzikale leiding: Franck Ollu
licht: Martin Hauk
kostuums: Beate Borrmann
dramaturgie: Yoreme Waltz
choreografie, dans:  Sasha Waltz & Guests
dans: Liza Alpizar Aguilar, Jirí Bartovanec, Davide Camplani, Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola, Edivaldo Ernesto, Gabriel Galindez Cruz, Renate Graziadei, Luc Dunberry, Mamajeang Kim, Nicola Mascia, Virgis Puodziunas, Zaratiana Randrianantenaina, Antonio Ruz, Mata Sakka, Yael Schnell
muzikale uitvoering:  Ensemble Modern Frankfurt
repetitor: Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola
productie:  Sasha Waltz & Guests, Ensemble Modern Frankfurt


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.