Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK

30 Juli 2011

Ontroerende hoogmis in Concertgebouw Amsterdam

Hohe Messe Hohe Messe Hohe Messe
Door Jorien Heemskerk, foto's Ronald Rijntjes

In het kader van de Robeco Zomerconcerten had het Concertgebouw in Amsterdam op woensdagavond 27 juli voor even de sfeer van een kerkgebouw. De Hohe Messe van Johann Sebastian Bach, prachtig uitgevoerd door de Rheinische Kantorei en Das Kleine Konzert, zorgde bij vele toehoorders in de uitverkochte Grote Zaal voor momenten van ontroering en devotie. “Na zoiets moet je weer even terug op aarde komen”, verzucht een Duitse bezoekster dan ook na afloop.

Bachs Hohe Messe (eigenlijk Mis in b-klein) werd pas voltooid in het jaar voor zijn dood. Het werk is gebaseerd op het rooms-katholieke Ordinarium, een reeks vast terugkerende gezangen voor de mis met de Latijnse namen Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus en Agnus Dei. De mis van Bach is geschreven voor vijf zangsolisten en een vijf- tot maar liefst achtstemming koor, met daarbij een orkestbezetting. Dat levert mogelijkheden voor verschillende zang- en instrumentcombinaties op, waar de componist ook veelvuldig gebruik van heeft gemaakt.

Hohe Messe Hohe Messe Hohe Messe

Hemel
Op muzikaal gebied is de Hohe Messe hierdoor zeer gevarieerd. Aria’s van verschillende solisten worden afgewisseld met koorzang en instrumentale gedeeltes. Op deze manier worden – ook voor wie nog nooit een traditionele mis heeft bijgewoond, of het tekstboekje met vertaling er niet bij heeft – de emoties van het smeken, treuren, aanbidden en verheerlijken levendig overgebracht. Vooral de jubelende ‘ossana’s’ van het koor lijken bijna regelrecht de hemel in te stijgen.

De serieuze aria’s roepen daarentegen juist devotie en ontroering op. Altzangeres Margot Oitzinger springt hierbij het meest in het gehoor. Zij zingt onder meer het Agnus Dei met veel gevoel en ook nog eens haarzuiver. Maar ook de andere solisten zingen sterk, afgezien van een paar valse noten bij de sopranen in het begin. Op dezelfde manier zorgt het orkest voor een afwisseling van ingetogen en uitbundige gevoelens: van devote cello- en dwarsfluitmelodieën tot schetterende trompetten bij de hoogtepunten van het koor. 

Hohe Messe Hohe Messe Hohe Messe

Barok

Door de hele mis heen is duidelijk de invloed van de barok te horen: veel versiering door middel van op- en neergaande loopjes, maar tegelijkertijd eenvoud door de toch vrij sobere instrumentale bezetting. Het orkest bestaat uit een klein orgel, strijkers, een aantal blazers (hobo’s, fagotten, fluiten, trompetten en hoorn) en pauken. Dat zorgt voor een heel ander soort muziek dan de pompeuzere werken van bijvoorbeeld Mozart en Beethoven.

Met de statige uitstraling en mooie akoestiek van de Grote Zaal in het Concertgebouw, goed op elkaar ingespeelde zangers en musici, een enthousiaste dirigent, en een werk met vele hoogtepunten, is dit een avond om niet te vergeten. Ook in dit seculiere tijdperk, ruim tweeëneenhalve eeuw nadat hij werd gecomponeerd, weet Bachs Hohe Messe mensen nog steeds te raken - zo blijkt uit het lang doorklinkende slotapplaus. “Nu moet je weer even terug op aarde komen”, aldus een Duitse bezoekster, die speciaal hierheen is gekomen voor deze ervaring.


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.