Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ

15 Augustus 2011

John Zorn’s Book of Angels op de Middelheim zaterdag

Marc Ribot John Zorn Cyrus Batista
Door Michiel Fokkema, foto's Jos Knaapen

Artist in residence dit jaar is John Zorn. Dat wil zeggen dat hij alle optredens naar eigen goeddunken mag programmeren. John Zorn is een super creatieve en productieve saxofonist, componist, orkestleider en producer uit New York van Joodse afkomst. Hij groeit vanaf het einde van de jaren zeventig uit tot een van cultfiguren, zeg maar de alchemist van de New Yorkse downtown scène. Hij is een rusteloze zoeker naar de vele talen uit de wereld van de improvisatie. Weinig musici spreken zoveel muzikale talen als hij. In 1995 richt hij het label Tzadik op waarop eigentijds werk verschijnt van musici en componisten, die vaak moeite hebben hun werk uitgebracht te krijgen via de meer conventionele kanalen.

Zorn noemt zich een culturele zionist. Hij ziet die Joodse identiteit als iets dat de Joden in de diaspora verbindt, maar niet als iets nationalistisch. Hij zegt dat hij muziek voor de Joden van vandaag wil spelen.

Uri Caine Solo

Aan hem de eer de tweede dag van Jazz Middelheim te openen. Solo nog wel. Maar het gaat hem goed af, heel goed zelfs. Hij is veelzijdig, ontziet het klavier niet en lijkt er stevig op los te beuken. Maar schijnt bedriegt. De muziek die hij produceert is van ongekende kracht en schoonheid. Hij combineert, blues, boogie-woogie, klassiek en jazz door elkaar alsof het nooit anders geweest is. Met een hoog tempo en nauwkeurige aanslag weet hij de aandacht vanaf de eerste seconde vast te houden. Het is niet alleen power piano wat hij produceert. Moeiteloos schakelt hij door naar een wonderschoon stuk met parelende hoge tonen en subtiel zachte begeleiding. Hij kan zijn muziek net zo goed klein houden als groot.

Dan weer barst hij uit in een kakofonie van akkoorden, trefzeker en hard maar wederom wonderschoon.

Mycale

Mycale

Vier kleurig geklede dames Basya Schecter, Ayelet Rose Gottlieb, Malika Zarra en Sofia Rei Koutsovitis betreden het podium. In het project Mycale komen ze samen in een intieme a capella context waarin ze elf songs uit het Book of Angels van John Zorn interpreteren. De teksten zijn in divers talen geschreven: Hebreeuws, Jiddisch, Latino, Frans, Arabisch en ze komen van Rumi, Ferando Pessoa, de Hebreeuwse Bijbel en nog ander bronnen.

Geen instrumenten, helemaal niets, alleen hun stemmen. En die mogen er zijn. OK, het is a capella, maar dan wel op een heel goede en nieuwe manier. De dames wisselen elkaar af en ieder schijnt een soort specialisme te hebben. Afrikaans, Joods, Midden-Oosten en Fado lijken langs te komen.

Ploppend, clickenden soms grommend begeleiden ze elkaar en zonder moeite wisselen ze van rol. Intens en soms rillingen veroorzakend zingen ze de mooiste liederen.

Vier jonge vrouwen met verschillende achtergronden die diverse tradities en talen met zich meebrengen, en toch klikt het prima.

Bar Kokhba

Bar Kokhba

Marc Ribot (gitaar) Mark Feldman (viool), Erik Friedlander (cello), Greg Cohen (bas), Joey Baron (drums), Cyro Baptista (percussie), John Zorn (dirigent).

Het dubbelalbum Bar Kokhba verscheen in 1996 en werd voorgesteld als Masada Chamber Ensembles of Masada kamerorkest. Bar Kokhba was de joodse aanvoerder in de rebellie tegen de Romeinse bezetter in het jaar 132.

Een jazz strijkorkest dus aangevuld met gitaar en percussie. En waarom niet? Onder leiding van John Zorn wordt het een geniale combinatie. De warme toon van de solerende viool tegen de scheurende gitaar werkt heel goed. De viool schakelt zonder problemen over van pizzicato naar blues. Invloeden die te horen zijn: wederom Joods, blues en latin.

John Zorn dirigeert met wilde handbewegingen om de solo’s, trillers en het tempo aan te geven. De tegen elkaar in spelende ritmes zijn fascinerend en maken de muziek een feest om naar te luisteren

Het publiek vindt het geweldig en gaat compleet uit zijn dak.

Masada Sextet

Masada Sextet

John Zorn  (altsaxofoon), Dave Douglas (trompet), Uri Caine (piano), Greg Cohen (bas), Joey Baron (drums), Cyro Baptista (percussie)

Met het Masada creëerde John Zorn zijn meest succesrijke en meest toegankelijke ensemble. Het kwartet groeide uit tot een ware cultgroep. Zorn noemde de band naar de vesting waar joodse verzetsstrijders massaal zelfmoord pleegden om aanstormende Romeinen te snel af te zijn. Voor Masada schreef hij niet minder dan 200 composities. In 2004 begon hij te componeren voor het tweede Masada Book: The Book of Angels. Dat resulteerde in 300 bijkomende composities.

Melancholische melodieën en wiegende ritmes aansluitend bij zijn joodse roots. Met zijn ietwat hese toon buitelt Zorn over de noten en de ritmes heen. Met aan waanzin grenzende genialiteit stromen de noten uit zijn saxofoon. De vergelijking met Ornette Coleman die vaak gemaakt wordt, wordt gelijk duidelijk.

Ze beginnen met een stuk piep-knor dat toch heel luisterbaar is. Je hoort gelijk al de klezmer en blues invloeden. Daarna volgen wat meer toegankelijke stukken die duidelijker op klezmer gebaseerd zijn. Toch wel in een moderner jasje gestoken. Supersnelle op en neer hikkende stukken met een dwingend tempo en free jazz intermezzo’s. Op het moment dat je denkt dat het wel heel erg ADHD wordt spelen ze een rustig stuk met mooi harmonieën.

De toegift is een goed in het gehoor klinkend stuk waar Zorn wederom als een bezetene over heen soleert en nogmaals zijn virtuositeit ten toon spreid.

Een perfecte tweede dag die John Zorn met zijn genialiteit uitstekend gevuld heeft. Een uitdaging voor de artiesten van de komende twee dagen om daar nog over heen te gaan.


Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.