Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

26 September 2011

Tanita Tikaram stemmig en lichtvoetig tegelijk

Tanita Tikaram Tanita Tikaram Tanita Tikaram
Tekst en foto's Frank Veldkamp

In 1988 breekt de dan 19-jarige Tanita Tikaram uit het niets door met haar debuutalbum “Ancient Heart”. Het album, geproduceerd door Rod Argent van The Zombies en Peter van Hooke (drummer van Mike & the Mechanics en Van Morrison) wordt samen met het debuut van Tracy Chapman gezien als de basis voor vele albums van vrouwelijke singer/songwriters die in de jaren daarop uitkomen. Songs als “Good Tradition” en “Cathedral Song” staan sindsdien in het geheugen van pop/folkliefhebbers gegrift. Bij het grote publiek blijft vooral de hit “Twist in my Sobriety” hangen, mede door de schitterende in sepia geschoten videoclip van Gerard de Thame.

Na “Ancient Heart” brengt Tanita met afnemend succes nog een zestal albums uit, waarvan de laatste, “Sentimental”, dateert uit 2005. Optreden heeft de in Londen woonachtige zangeres al tien jaar niet meer gedaan als ze op 23 september de vloer van de Amstelkerk in Amsterdam betreedt. Het is het eerste optreden in een korte “Acoustic Sessions” tournee die haar naar vier Europese steden brengt en als een aanloopje voor naar terugkeer naar de openbaarheid geldt. Voor begin 2012 staat een nieuw album in de planning en vanavond licht ze een klein tipje van de sluier op van wat komen gaat.

Tanita Tikaram Tanita Tikaram Tanita Tikaram

De thematiek in Tikarams teksten is door de jaren heen stabiel gebleven: verliefd worden, verliefd zijn, de wens tot behagen en behaagd worden. Het mag duidelijk zijn dat de liefde een belangrijke inspiratiebron is, maar getuige de soms nogal warrige aankondigingen is erover zingen toch makkelijker dan erover praten. Op haar albums is de muzikale begeleiding veelal broeierig met een folky ondertoon en lichte jazzinvloeden. Tijdens de Acoustic Sessions heeft Tikaram zich beperkt tot twee gitaristen voor de begeleiding. Zonder het fundament van drums, percussie en bass kan dat verkeerd uitpakken, maar in de praktijk versterkt de minimale begeleiding juist de kracht van liedjes als “Valentine Heart” en “Poor Cow”. Op een nare bromtoon tijdens opener “Cathedral Song” en een paar valse noten van Tanita zelf na, is de uitvoering vooral breekbaar en adembenemend.

Helemaal knap is hoe Tikaram het voor elkaar krijgt in de weinig sfeervolle Amstelkerk toch een intieme sfeer te creeren. De grote witte houten kubus waarin rijen aaneengeklonken stoeltjes staan opgesteld is te weinig authentiek om voor concertzaal voor intieme optredens door te kunnen gaan. Het geluid is met name op het balkon ondermaats en de belichting maakt het er ook niet gezelliger op. Tanita trekt zich er weinig van aan en speelt haar dertien liedjes en twee toegiften met groot enthousiasme. Ze babbelt vrolijk tussen de nummers door en vertelt dat van “Twist in my Sobriety” naast een heavy metal versie ook een uitvoering in het Chinees bestaat. Zelf volstaat ze voor haar grootste hit met een timide versie met minimale begeleiding waarin geen noot teveel gespeeld wordt. Na een cover van Shirley Bassey’s “As I Love You” als tweede toegift zit het erop en ondanks een langdurige staande ovatie blijft het hierbij. Het wachten is nu op het aangekondigde nieuwe album en bijbehorende speeldata.


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.