Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE

6 November 2011

Grenspost Zinnewald – de Ereprijs

Grenspost Zinnewald Grenspost Zinnewald Grenspost Zinnewald
Door Annemiek Barnouw met foto's van De Ereprijs

Deze hele week bracht De Ereprijs, het orkest voor nieuwe muziek uit het oosten van het land, de opera Grenspost Zinnewald in het Compagnietheater in Amsterdam.

In Grenspost Zinnewald volgen we Helena (Merlijn Runia), Agnieska (Madiekje Marjon)  en Janna (Carolina Cartens) uit het oosten die hun geluk beproeven aan de andere kant van de grens. Ze krijgen een lift in de kofferbak van een auto en komen terecht in een reality tvshow waarin één verblijfsvergunning te winnen is. Terwijl ze, letterlijk, gevolgd worden door de camera, leer je hun verhaal kennen en leef je met ze mee in de schijnwereld waar ze in terecht gekomen zijn.

De muzikanten zitten ruim verdeeld over het podium zodat de vrouwen hun voorstelling tussen het orkest kunnen spelen (regie van Marcel Sijm). Het decor bestaat uit een grote hoeveelheid beeldschermen tussen het orkest en boven het orkest. Hierop worden videobeelden vertoond van de weg, live beelden van de verblijfvergunningsshow, de kinderen die vrouwen moesten achterlaten, en uiteraard de teksten.

Het verhaal (libretto van Marjolein Bierens) van de vrouwen is schrijnend en heeft alles in zich om de avond erg zwaar op de hand te laten worden. Het knappe is dat er zonder concessies te doen aan het verhaal, dit niet gebeurt. De muziek van componist Chiel Meijering speelt hierbij een cruciale rol: ze bepaalt het tempo en is keer op keer een verrassing door de grote hoeveelheid muziekstijlen waar gebruik van gemaakt wordt. Dirigent Wim Boerman leidt het orkest schijnbaar moeiteloos door een klankwereld die varieert van ‘hedendaagse klassieke muziek’ tot jazz, balkan, stevige rock en lieflijke walsjes. De zangeressen lijken ook geen moeite te hebben de diversiteit aan stijlen: van een prachtige sopraanaria met pittige intervallen tot zwoele jazz, het komt er allemaal even vanzelfsprekend uit. Ondanks dat de voorstelling twee uur duurt zonder pauze blijf je hierdoor als publiek alert en blijf je benieuwd naar de volgende verrassing die de muziek brengt.

Grenspost Zinnewald Grenspost Zinnewald Grenspost Zinnewald

De opera werd voor het eerst uitgevoerd tijdens het kameroperafestival in Zwolle in 2009. Je zou er bijna achteraan zeggen “toen het nog mogelijk was om dit soort producties te maken”. Als je erbij stil staat is de wereld sindsdien voor dit werkveld radicaal veranderd. Ik heb groot respect voor dirigent Wim Boerman en zijn orkest De Ereprijs dat ze deze voorstelling opnieuw gebracht hebben. Het stuk past in de avontuurlijke programmering van het gezelschap en deze voorstelling laat zien dat kunst meer is dan gesubsidieerd vermaak: als publiek krijg je een spiegel voorgehouden van de maatschappij waarin je leeft en je moet wel napraten over de voorstelling en je een mening vormen. Deze voorstelling verdient het om door een breed publiek gezien te worden en ik hoop dan uit de grond van mijn hart dat schouwburgen deze voorstelling zullen programmeren. Het is waarschijnlijk commercieel niet interessant maar de voorstelling verdient het om gezien te worden en het publiek verdient het om deze voorstelling te zien.

Voorstelling: Grenspost Zinnenwald – Spel zonder Grenzen
Componist: Chiel Meijering
Libretto: Marjolein Bierens
Door: De Ereprijs o.l.v. Wim Boerman
Zang: Caroline Cartens, Merlijn Runia en Madieke Marjon
Regie Marcel Sijm
Film: Niek Das


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.