Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Bloggers

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK

7 Januari 2012

Weather Report Live klinkt nog als de dag van gisteren

  
Tekst en beeld: Ronald Rijntjes

In 1983 gaf de fusion-jazzformatie Weather Report in het Rockpalast in Keulen haar eerste concert in een nieuwe samenstelling. De Oostenrijkse frontman Joe Zawinul zorgde samen met saxofonist Wayne Shorter, bassist Victor Bailey, percussionist Jose Rossy en drummer Omar Hakim voor een muzikale explosie van jazzrock, funk en fusion. De registratie hiervan is nu uitgebracht op dubbel-cd en dvd.

Geschiedenis
Joe Zawinul, die in september 2007 overleed, was voor de fusion een belangrijke grondlegger. Hij staat bekend om zijn vrije fusiongeluid op keyboard en vocoder (een digitale stemvervormer). Deze experimentele muziek zorgde voor een kwaliteit die tot op heden nog steeds beluisterd en gecoverd wordt.

Zawinul begon als jazzpianist in het jazzkwintet van Cannonball Adderley, waarvoor hij de bekende hit ‘Mercy, Mercy, Mercy’ schreef. In de jaren zestig maakte hij deel uit van de band van Miles Davis, waarbij zij samen de muziekstijl fusion ontwikkelden. Zawinul is onder meer te horen op de albums In a Silent Way, waarvan hij de titelsong componeerde, en Bitches Brew.

Tijdens zijn Miles Davis-periode ontmoette Zawinul ook saxofonist Wayne Shorter, met wie hij de band Weather Report oprichtte. Eén van hun grootste nummers is ‘Birdland’, dat door menig jazzmusicus en bigband grijs gespeeld is. Weather Report heeft bestaan tot eind jaren tachtig.

Handtekening
Het eerste nummer van het Rockpalast-concert begint mysterieus met elektronisch gebrabbel en keyboardgeluiden, waarna langzaam drums, sopraansax en bas worden toegevoegd. Deze goed doordachte intro laat de luisteraar nadenken over waar het naartoe zal gaan.

  
De typische klanken die Zawinul uit zijn keyboard haalt vormen echt de handtekening van Weather Report. Het is alsof de nummers een grote jamsessie zijn. Er wordt een bepaald thema gespeeld en verder is het goed naar elkaar luisteren en soleren. Daardoor blijft het spannend voor zowel muzikant als luisteraar. Je duikt in een jungle van geluiden en klanken, die aangedreven worden door een stevige bas en drumbeat. Een ware muzikale ontdekkingsreis.

Beleving
Doordat de basis van de band staat als een huis, is het voor de andere musici gemakkelijk af te stappen van de vaste structuur en zich te uiten in expressieve solo’s. Dat levert stukken op die gemiddeld tussen de negen en twaalf minuten duren. Bij live opnames is dat uiteraard niet gek, want dan pak je als band ook wel even uit. Maar bij Weather Report waren de nummers op de studioalbums ook al zo lang. Zo weet de band het juiste gevoel en passie over te brengen.

De opnames zijn erg goed en klinken zuiver. Daardoor is de beleving van het concert intens en zit je er middenin. Dit geldt voor zowel de cd als de dvd, alleen geeft de dvd meer weer, namelijk de fysieke uitdrukking van de musici en het publiek dat ervan staat te genieten. Bij het kijken ernaar ga je zelf nog meer uit je dak dan als je alleen zit te luisteren.

Album
Het album bestaat uit maar liefst twee cd’s, want door de behoorlijke lengte past het concert niet op één schijfje. Op de eerste cd staan nummers als ‘Procession’, ‘Fast City’, ‘Blue Sound Note’, een mooi drumduet tussen Jose Rossy en Omar Hakim en als afsluiter de perfecte ‘Plaza Real’.

De tweede cd bevat de laatste drie nummers van het concert, waaronder een medley met  bekende stukken als ‘Birdland’ en ‘Black Market’, en het volledige nummer ‘Where the Moon Goes’. Deze nummers worden ook tijdens dit concert zeer goed uitgevoerd.

  
Dvd
Het is fijn dat er naast de cd ook een dvd uitgebracht is, want door de keyboardgeluiden en de saxofoon is het soms moeilijk te horen of er nu vier of vijf musici aan het spelen zijn. Als extra bevat de dvd een fotogalerie van de artiesten.

Maar het belangrijkste is natuurlijk het complete concert dat door de WDR destijds is opgenomen. Voor een bandje uit 1983 dat digitaal is omgezet, valt de beeldkwaliteit behoorlijk mee. Helaas is het geen digitaal 5.1-geluid, maar stereo. Toch lijdt de kwaliteit van het concert hier niet onder. Het geheel brengt de sfeer van toen weer terug in de huiskamer van nu.

Voor elke Weather Report-liefhebber is deze concertregistratie een must-have waarmee het zeker genieten zal worden. Het album en de dvd Weather Report: Live in Cologne 1983 zijn te verkrijgen in diverse muziekwinkels en via de bekende webwinkels.


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.