Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: ALGEMEEN, MUSICAL

20 Februari 2012

Opzij, opzij, opzij: Alfred J. Kwak was terug!

A.J. Kwak A.J. Kwak A.J. Kwak
Tekst: Lucienne Heemskerk
Beeld: Rudi Gagel

Wie kent ’m nu niet, die wereldberoemde, heel bijzondere eend Alfred Jodocus Kwak, geesteskind van Herman van Veen? Wat ik nog niet wist, is dat Alfred geboren is in ‘mijn stad’ Den Haag. In 1978 vond in de residentie de allereerste uitvoering van Alfred J. Kwak, van Herman van Veen en het Residentie Orkest plaats. En meer dan dertig jaar later zat ik, in datzelfde Den Haag, eindelijk met eigen oren en ogen te genieten van deze musical van – wederom! - het Residentie Orkest, onder leiding van Josep Vicent, en acteurs als Max Douw (Alfred J. Kwak) en Boy Ooteman (Henk de Mol).

Daar was ik op die winterse 2 februari niet alleen: ik werd omringd door derde-, vierde- en vijfdegroepers van zeven Haagse basisscholen, die allemaal de kou hadden getrotseerd om zich in het warme pluche van de Dr. Anton Philipszaal te nestelen.

De meeste kinderen zullen de goedgemutste (of liever gezegd, -gesjaalde) eend alleen van de tekenfilms kennen. Die zijn namelijk sinds 2011 weer op tv. En eerlijk gezegd: dat gold ook voor mij. Pas nu kan ik de bekende Van Veen-liedjes ‘Opzij opzij opzij’, ‘Ik ben vandaag zo vrolijk’ en ‘Spetter Pieter Pater’, die ik altijd woordelijk kon meezingen, in een context plaatsen: namelijk in die van het verhaal over de eerlijke, ietwat naïeve eend uit Groot Waterland, die samen met zijn pleegvader Henk de Mol een plannetje smeedt om de minderbedeelde eenden uit Zonder Waterland te helpen. Dat gaat niet zonder slag of stoot: het geld dat Alfred verdient, wordt geleend door de koning, maar niet teruggegeven.

Thema’s als machtsmisbruik en oneerlijkheid, maar ook vriendschap en solidariteit komen in dit stuk aan de orde. En zo kregen zo’n vierhonderd kinderen een vleugje maatschappijkritiek mee. Mooi, want het moet toch niet altijd Phineas & Ferb en SpongeBob zijn.

A.J. Kwak A.J. Kwak A.J. Kwak

Prachtig ook dat zo veel kinderen, die misschien anders nooit naar dit soort concerten gaan, nu in aanraking kwamen met klassieke muziek en dan gelukkig met de toegankelijke composities van Van Veen, Van der Wurff en Sacksioni. De musical is natuurlijk, vanwege de combinatie muziek-toneel, vaak geschikt voor families met kinderen. Maar wat maakt een kinderconcert nu écht een kinderconcert? Juist: het feit dat de kinderen bij de voorstelling worden betrokken, er echt in worden meegenomen. En dat is wat hier gebeurde. Vanaf het begin werd de aandacht gegrepen door de piccolo die van achterin de zaal helder weerklonk. Tijdens de voorstelling liepen de acteurs soms door de zaal. En wat doen die rasacteurs dat goed: kinderen aan het lachen maken, maar ze evengoed laten delen in hun verontwaardiging over het onrecht dat hun door de koning werd aangedaan. De geheel in het geel geklede Max Douw, op gele klompen en met een rode sjaal om zijn nek, kreeg de stemming er goed in toen hij de kinderen opriep om keihard met hem mee te zingen: “Kwek kwek kwek, ik ben wel goed maar ik ben niet gek!!”

En nog meer interactie: aan het eind vroeg Alfred de kinderen of ze bij terugkomst op school een tekening wilden maken, zodat hij die kon gaan verkopen om alsnog de arme eenden uit Zonder Waterland te gaan redden.

Wat ik zelf altijd zo knap vind, is hoe met een minimalistisch decor grootse dingen bereikt kunnen worden. Zo konden de rode reservesjalen aan de kapstok later weer fungeren als de vlammen die Alfred moest blussen met de rivier die hij even tevoren had opgedronken: leuk gevonden!

Minder dan een uur duurde de voorstelling: precies goed voor kinderen van 6 tot en met 9 jaar.

En dan de kou weer in, om met zo’n zestig, inmiddels uitgehongerde kinderen de tram te gaan opzoeken. Zachtjes neuriede ik: “Spetter Pieter Pater, lekker in het water, ga maar vast naar huis, ik kom een druppel later...”

Alfed Jodocus Kwak gemist? En toch nog eens naar een familievoorstelling van het Residentie Orkest? Dan kun je op 1 april ook nog naar ONHändelBAAR (geschikt voor jongeren van 8 tot 88), een samenwerking tussen het Residentie Orkest en de Wereldband.

www.residentieorkest.nl




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.