Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, PODIUM FOTO

1 April 2012

Musical Classics Ahoy: niet perfect, wel zeer muzikaal


Tekst: Madieke Heemskerk

Beeld: Ronald Rijntjes

Afgelopen weekend vond in Ahoy de eerste editie plaats van de Musical Classics, aangekondigd als een feestelijk gala waarin de muziek uit de allergrootste musicals centraal staat. De populairste musicalhits uit de geschiedenis werden gespeeld door het 55-koppige The New Symphonics Orchestra, een sterrencast met o.a. Pia Douwes, Henk Poort, Joke de Kruijf en Linda Wagenmakers, én een aantal bekende artiesten. De presentatie was in handen van Frits Sissing.

Op enkele plaatsen na zit Ahoy aardig vol. Het publiek lijkt er zin in te hebben; vele mensen zijn vrolijk in gesprek en zien er verzorgd uit, netjes gekleed in pak, jurkjes en op hoge hakken. Opvallend is het aantal mensen dat voor het begin van de voorstelling met hun smartphones zit te spelen. Dit is geen desinteresse, want wanneer de voorstelling wordt geopend met het nummer ‘Somewhere’ uit West Side Story - door Pia, Joke, Linda, Nurlaila Karim, Brigitte Heitzer, Renée van Wegberg en Carolina Dijkhuizen - is iedereen geboeid.

Glitterjurkjes
Met een spotlight op hen gericht en in fonkelende glitterjurkjes zingen zij vervolgens zes nummers als tribute aan Barba Streisand, waaronder ‘People’, ‘Being alive’ en ‘Papa can you hear me’. Het laatste nummer wordt afgesloten met vuurwerk rondom het podium. Ondanks dat het er goed uit ziet en de zang zuiver en van hoog bereik is, is het tot nu toe niet erg prikkelend omdat het allemaal wat op elkaar lijkt.

Gelukkig zorgen onder andere John Vooijs en Martin van der Starre met hits van Jesus Christ Superstar voor wat afwisseling. De twee koren die bij het nummer ‘Hosanna’ in witte kostuums opkomen zijn een leuke toevoeging, maar hun choreografie had beter gekund. Na de instrumentale themesong van Miss Saigon wordt er passioneel gezoend in het duet ‘De laatste nacht’ van Tony en Linda. Vervolgens brengt zij een soulvolle uitvoering van ‘And i’m telling you’.


Hoogzwanger
Wanneer Lee Towers het podium opkomt begint het publiek te juichen. De vier kinderen waarmee hij ‘Any dream will do’ tot uitvoering brengt, vermenigvuldigen zich tot een stuk of dertig in ‘Ik voel me zo verdomd alleen’ van Ciske de rat en ’Tomorrow’ van Annie. Dat laatste nummer wordt gezongen door een hoogzwangere Brigitte Heitzer, waarover de humoristische Frits Sissing opmerkt dat ze zojuist zong ‘My son will be out tomorrow’.

Willeke Alberti is als één van de verrassingsacts meteen een hoogtepunt. Ze zingt verschillende hits uit Nederlandse musicals en doet dit met veel uitstraling en spontaniteit. Bij ‘Omdat ik zoveel van je hou’ weet ze het publiek mee aan het zingen te krijgen. En in het duet ‘Samen zijn’ maakt ze iedereen aan het lachen door de tekst te vervangen door ‘door die gevoelens hoop ik dat we nog heel lang op zo’n draaischijf zullen staan’, waarmee ze verwijst naar het draaiende podium.

De ‘Tribute to Africa’ komt minder goed uit de verf: The Lion King had met slechts het nummer ‘The circle of life’ meer aan bod kunnen komen en het nummer zelf had een stuk bombastischer gemogen. De percussie-act in ‘Two Worlds’ (Tarzan) ziet er spectaculair uit, maar helaas zijn de trommels niet duidelijk te horen en blijken zij bij nadere inspectie niet eens bespeeld te worden.


Voetbalsupporters
Het programma na de pauze wordt bijzonder geopend met een mysterieuze en duistere sfeer: ‘Ouverture: Black Swan Meets Phantom’. Begeleid door het orkest doet een ballerina midden op het podium in verduisterd licht haar dans. Hierop volgen enkele mooi en dramatisch gezongen hits uit onder meer Phantom of the Opera.

Volgend hoogtepunt is het gastoptreden van Anita Meijer. Bij haar duet ‘The time of my life’ met Lee Towers zingt het publiek wederom luidkeels mee. Daarna brengt Lee met ‘You’ll never walk alone’ de zaal in een romantische sfeer en beginnen steeds meer mensen met hun aansteker of mobiellampje te zwaaien. “Voetbalsupporters zouden eens moeten weten dat dit nummer uit een musical komt”, merkt Frits Sissing gepast op.

‘Geen koffie met cake’
De eerste staande ovatie is voor het grootste hoogtepunt: LA The Voices. Iedereen wordt enthousiast, zingt en klapt mee. Gordon wint het publiek door het orkest te prijzen en door te vertellen hoe het nummer ‘S.O.S.’ hem persoonlijk raakte. Volgens Gordon “misschien niet zo’n leuk thema voor vanavond, en nee, u krijgt geen koffie met cake”. Tot slot wordt nog een uitstapje naar de jaren zeventig gemaakt, gevolgd door een finale met de grootste hits van Queen.

Voor de échte musicalervaring laat Musical Classics hier en daar nog wat te wensen over aan professionaliteit van de choreografie, kostuums en showeffecten. De uitmuntende zangkwaliteiten en het orkest onder leiding van Maurice Luttikhuis maken echter een hoop goed. Musical Classics is daarom misschien meer als een concert te beschouwen. Met de diversiteit aan voorbijgekomen musicals en artiesten hebben de echte musicalkenners in ieder geval hun hart kunnen ophalen.


Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================

gravatar for Pietertje

Wat een ontzettend leuk stukje. Na het lezen van dit artikel krijg ik er ook zelf helemaal zin in om er naar toe te gaan. Ik lees vaak jullie artikelen, maar de schrijfstijl van deze schrijfster spreekt me erg aan. Nieuwe columniste toevallig. Ik ken de naam niet.
Top!

Pietertje - 13-04-’12 14:30


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.