Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: LOCATIETHEATER, OEROL

15 Juni 2013

Soms verandert er weinig, in een eeuw

Igor Hagard, a railway riteIgor Hagard, a railway rite Igor Hagard, a railway rite
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen

“ Waar zijn we?”
Mijn buurman wijst vertwijfeld op zijn geplastificeerde A4tje enkele onderdelen van het muziekstuk aan.
“ Zijn we nog in Timboektoe of al in de onderzeeer?”
Hij moet tegen de wind in schreeuwen om zich verstaanbaar te maken.

Het is een goede vraag. Pierre Sauvageot bewerkte de Sacre du Printemps van Igor Strawinsky, dat precies een eeuw geleden veel opschudding veroorzaakte op de Champs-Elysees in Parijs, tot een muzikale reis in tijd en plaats. Vele noten werden geofferd. Ervoor in de plaats kwamen omgevingsgeluiden die vaak iets met reizen te maken hebben. Een stoomtrein, geroezemoes op het station Grand Central in New York en zelfs het zoeken naar een radiozender, dat je zo vaak in een hotel kunt horen. Flarden muziek en korte opnames wikkelen zich ineen tot een avontuur van geluid.

We zitten op de strekdam, zoveel is zeker. In een prachtige installatie van gebogen stalen buizen, hout en touw. Het lijkt alsof de ribben van wat eens een walvis was zich uitstrekken over de punt van de dam. Tussen de metershoge gebogen ribben hangen stukken zeildoek die dienst doen als zitplaats. De elementen hebben hier vrij spel. En het uitzicht op de haven begeleidt onze reis over de wereld. Als dan ook de Tiger wegdraait uit de haven, is het plaatje kompleet.

Het motto van Oerol 2013, Sense of Place, komt zo helder tot uiting in deze voorstelling. Beter nog, het decor zal in de volgende jaren verder uitgebouwd worden door weer andere Oerolkunstenaars.

Igor Hagard, a railway rite Igor Hagard, a railway rite Igor Hagard, a railway rite

Door onze koptelefoons worden we meegenomen op een onbeweeglijke reis van 13 tempo’s, een eeuw, twee partijen en 33 minuten. Langs continenten en plaatsen. Een wirwar aan flarden muziek, met als enige houvast het geplastificeerde A4t-je dat minitieus aangeeft per minuut en seconde waar we ons bevinden. Als je je even laat meevoeren door de muziek, het uitzicht, het gevoel van de wind in je rug... Als je je even verwondert over het geruststellende geluid van de sonar van een onderzeeër ....weet je al snel niet meer waar je je bevindt. Maar is dat erg? Alle klanken vormen een ritmische compositie die je steeds verrast. Je herkent ze: het kort afgekapte ‘au revoir’, het gedrang in een wachtkamer, het stampen van een schip en het langsrazen van bielzen onder een trein.

Bielzen? Dan zijn we bij de Bielzendans! 

Uiteindelijk eindigen we weer waar we zijn; de haven van Terschelling en het geluid van de omroeper op de Tiger. Terminus.

Mijn buurman vond er niks aan. Ik zet mijn koptelefoon af en kijk hem verwonderd aan; zojuist werd ik meegevoerd in een reis vol herinneringen en emoties en ik leg net weer aan in de haven. Wat een bijzondere voorstelling en wat een prachtige compositie!

Soms verandert er weinig, in een eeuw.

Locatie:
Strekdam Haven West-Terschelling, toegankelijk met entreeband
Pierre Sauvageot/Lieux Publics & Cie in De Passage van Frans van der Horst

Oerol | Lieux Publics & Cie | Frans van der Horst



Gebruikte Tags: , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.