Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: LOCATIETHEATER, OEROL

19 Juni 2013

Het is geen vraag, het is een gegeven

Er zal iemand komen Er zal iemand komen Er zal iemand komen
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen

“Het is geen vraag, het is een gegeven. Ze ging weg en ze komt terug. Blijkbaar kiest ze dus voor hem.” Maakster Ilmer Rozendaal praat over de personages in haar voorstelling als zelfstandige wezens die eigen beslissingen nemen. Liefdevol. Zojuist heeft het publiek met koptelefoons op een tribune gekeken naar een verstilde voorstelling aan het einde van de wereld; helemaal op de punt van Oost. Weids strekt het droogvallende wad zich voor ons uit. Rozendaal: “Juist deze locatie vond ik mooi. De spelers zijn dan klein in het grote landschap.”

Er staat een huis. Contouren van staal in de vorm van een huis zoals een kind dat zou tekenen. Een man en een vrouw gaan erin wonen. Ze komen net aan en herhalen in haast geruststellende cadans: “We zullen daar samen zijn. Alleen. Eindelijk niemand meer tussen ons. Niemand in de buurt. Samen.” De beklemming is al snel voelbaar.

Hun veilige cocon wordt doorbroken als de verkoper langskomt. De enige andere mens in de wijde omgeving. Het huis dat hij verkocht is van zijn oma geweest. Al haar spullen staan er nog en hij voelt zich zichtbaar thuis. Al snel geeft hij zijn telefoonnummer aan de vrouw. Zij was al bang dat er ooit iemand zou komen. Iemand anders. Zijn komst brengt onrust teweeg bij het nieuwe stel. Hij is jaloers en zij kan hem niet geruststellen. Even lijkt het of ze zal gaan. Maar ze keert weer.

Er zal iemand komen Er zal iemand komen Er zal iemand komen

Een groepje kijkers discussieert achteraf over de vraag waarom. Ilmer Rozendaal: “Het feit dat ze weg heeft kunnen gaan en op dat moment alles kon kiezen, is van belang. Eerder heeft het stel een soort moeten in zijn hoofd. ‘Er zal dit en er zal dat’. Daarmee voorspellen ze hun eigen toekomst en creëren ze een soort onvrijheid.” Een herkenbaar thema. Het zet de kijkers aan het denken over de manier waarop zij zelf verbindingen aangaan.

Ilmer Rozendaal neemt al twee jaar deel aan Atelier Oerol & Over het IJ, dat jonge theatermakers stimuleert in hun ontwikkeling. Deze betekenisvolle voorstelling vormt het sluitstuk. “Ik ben vorig jaar begonnen met in de winter hier naar het eiland te komen om inspiratie op te doen en workshops te volgen. Vorig jaar presenteerde ik een Opmaat van 20 minuten en nu een volledige voorstelling. Het is zo fijn om daarvoor echt zes weken te kunnen repeteren, zodat we het goed in elkaar konden zetten!”

Een mevrouw uit het publiek heeft zichtbaar genoten: “Ik heb vorige keer de Opmaat gezien en vond haar heel talentvol. Mooi om dan ook het vervolg hier te kunnen zien. Ik vond vooral de herhaling van tekst heel goed werken.” Een ander vertelt: ”Het wad op de achtergrond gaf mij wat afleiding als het me wat te lang duurde. Zo bleef ik geboeid. Want het thema en de vormgeving vond ik heel aansprekend. En die vervreemdende muziek erbij: heel goed.” De vrouw naast haar zucht: “Heel mooi hoor, maar wel lang.”

Er zal iemand komen Er zal iemand komen Er zal iemand komen

En nu? “Na Oerol gaan we meteen door naar het Over het IJ festival”, vertelt de maakster. “Daarna spelen we op festival de Karavaan en dan in september naar het Taktfestival in België. Ik heb nog geen concrete plannen voor een nieuwe productie, maar hopelijk kan ik doorgaan met het maken van teksttheater. Ik werk altijd vanuit tekst. In een zaal of buiten, dat maakt me niet uit. In de zaal maak je een eigen werkelijkheid en kun je de abstractie opzoeken. Buiten geeft de omgeving een extra dimensie.”

Een talent om te volgen de komende jaren.

Ilmer Rozendaal: Er zal iemand komen - Atelier Oerol
Locatie 63: Wierschuur

Oerol | Ilmer Rozendaal


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.