Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: ALGEMEEN, MUZIEK, PODIUM FOTO

28 December 2013

New Cool Collective: 20 jaar muzikaal feest

  
Tekst: Jorien Heemskerk en Ronald Rijntjes
Beeld: Ronald Rijntjes 

Op maandag 23 december vierde New Cool Collective in de Melkweg Amsterdam zijn 20-jarig bestaan. Niet alleen de band zelf, maar ook gasten als Ruben Hein, Typhoon en zelfs Hans Teeuwen leverden een muzikale bijdrage aan deze feestelijke avond. In de late uurtjes werd één ding duidelijk: er kan zo nog 20 jaar bij.

Voordat de mannen van New Cool Collective het podium op komen om hun verjaardag te vieren, draaien zangers Ruben Hein en Typhoon de zaal warm. Ze hebben allebei niets dan lof voor de band en vinden het een eer om vanavond te mogen spelen.

Ruben Hein zorgt voor een funky begin met een aantal bekende nummers van zijn albums Loose Fit en Hopscotch. Daarbij wordt hij begeleid door drummer Joost Kroon van New Cool Collective, bassist Hugo den Oudsten en gitaristen Jesse van Ruller en Paul Willemsen. De zanger lijkt wat gespannen, maar achter zijn piano wordt hij losser. Vooral bij het sterk opgebouwde ‘Fool By Morning’ komt de stemming er goed in.

  
Huiskamer
Zanger en rapper Typhoon nam in 2009 samen met New Cool Collective de EP Chocolade op. Deze avond staat hij echter akoestisch op het podium – ‘we willen de Melkweg laten voelen als een huiskamer’. Alleen een gitaar, contrabas en saxofoon begeleiden de vrolijke en energieke gangmaker, die tussen de verrassende teksten en melodieën door op blote voeten staat te swingen. Ook het publiek zingt en danst na enige aanmoediging enthousiast mee.

Stuwende solo’s
Hiermee is de toon gezet voor de aanstekelijke muziek van de jarigen zelf. Na een welkomstwoord van frontman Benjamin Herman openen zij met ‘The Canteen’, dat inslaat als een bom. De energie in de zaal stijgt en daarmee ook de temperatuur. Dit is mede te danken aan de grote hoeveelheid dampende en stuwende solo’s, al dan niet begeleid door een latinritme.

  
Zo gaan saxofonist Benjamin Herman en trompettist David Rockefeller van hoog naar laag en van ruw naar zuiver. Deze heren weten wat ze doen en geven elkaar voldoende ruimte. Maar ook nieuwkomer Rory Ronde, die het stokje heeft overgenomen van gitarist Anton Goudsmit, soleert prima. Hij improviseert met de kenmerkende stijl die hij ook in de band van Wouter Hamel gebruikt en ontvangt daarvoor groot applaus.

Gouden Kalf
Dat iedereen in het ensemble een essentiële rol speelt, is behalve aan de gevarieerde solo’s ook af te lezen aan de grote hoeveelheid interactie op het podium. Met zijn allen maken de acht muzikanten hun nummers compleet. Dit jaar hebben ze hiermee niet alleen twee Radio 6 Awards gewonnen, maar ook een Gouden Kalf voor de soundtrack bij de film Toegetakeld door de liefde. Het titelstuk hiervan wordt als afsluiter live gespeeld.

Bigband-dirigent
Daarmee begint de avond eigenlijk pas echt, want na een korte pauze nemen de mannen plaats in de 19-koppige New Cool Collective Big Band. Die geeft extra volheid aan de composities van de kleine formatie. Al bij het eerste stuk ‘Pachinko’ worden de bastonen goed benut – de stevige en groovende beat blaast de zaal nog net niet omver. Direct wordt er ook weer gesoleerd. Kees Adolfsen zorgt bijvoorbeeld voor extra spanning met een mooie en strakke trombonesolo.

   
Benjamin Herman is nu niet meer de man van het ‘kleine’ New Cool Collective, maar de dirigent van een groot muzikaal gezelschap. Terwijl hij zelf in de saxofoonsectie speelt weet hij op de juiste momenten de band aanwijzingen te geven, zodat alles op rolletjes loopt.

Gasten
Maar het feest is nog steeds niet compleet, want er is ook een handvol muzikale gasten uitgenodigd. Om te beginnen zingt Qeaux Qeaux Joans ondersteund door de bigband ‘No Man’s Land’. Haar zwoele en warme stem, die ze steeds meer kracht geeft, sluit perfect aan op het New Cool Collective geluid. Met een korte maar zeer dansbare versie van ‘Silent Night’ brengt ze vervolgens heel even kerst in de Melkweg.

Bij een instrumentaal nummer speelt Hans Dulfer mee op tenorsax, wat opnieuw een vloeiend geheel oplevert. Zowel hij als de andere saxofonisten krijgen hierin de ruimte om hun solokwaliteiten te laten horen. De uitwerking van Ruben Heins nummer ‘Elephants’ is minder overtuigend. Hij zingt het met volle overgave, maar de bigband is hier meer een extraatje dan een gelijkwaardig partner.

 
Heel anders is dat bij de twee gasten na hem: Typhoon en – als laatste verrassing – Hans Teeuwen. Zij zwepen samen met de muzikanten de zaal nog verder op. Vooral Teeuwen weet met zijn gezichtsuitdrukkingen en dansbewegingen bij ‘Broodje Worst’ het publiek mee te krijgen tot het dak eraf gaat.

Oorsprong
Na al dit muzikaal geweld gaat de bigband even terug naar de oorsprong van New Cool Collective met ‘Flootie’, waarin Benjamin Herman dwarsfluit speelt. Zo is ook voor jonge fans te horen dat de muziek nog steeds dezelfde ‘feel’ en energie heeft als in de beginjaren. Daarnaast is er voldoende ruimte voor vernieuwing, zoals de samenwerking met Typhoon en het spel van Rory Ronde laten zien. Jammer is wel dat het opvallende gitaarspel van Anton Goudsmit hiermee uit het ensemble verdwenen is.

  
‘Zonder publiek geen muziek’
Het feest wordt afgesloten met een originele meezinger: het bekende ‘Merry Christmas Everybody’, maar dan over een bestaand New Cool Collective stuk heen. Het podium staat nu helemaal vol en iedereen geniet. Aan het eind bedankt Benjamin Herman de gasten en met name het publiek, want: ‘Zonder het publiek is er geen hol aan om muziek te maken. Wij doen het voor jullie.’ Hierna wordt nog eenmaal ingezet en gaan de heren eruit met ‘Marche Funèbre Rocksteady Dirge’ van het album Eighteen. Dit was een knallend verjaardagsfeest, nu op naar de veertig!


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.