Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL, LOCATIETHEATER, FESTIVAL

22 Juni 2014

Jonge makers verbazen en ontroeren

Johannes Bellinkx Johannes Bellinkx Johannes Bellinkx
Door Youetta Visser met foto's van Sandra van Kampen

Het is een kunst op zich om met 50 man in een flink tempo over het eiland te fietsen tijdens Oerol. Dat heb je met jonge makers. 'Opmaat' van Atelier Oerol/Over het IJ-festival gaat hard. Zes getalenteerde jonge kunstenaars, koud van de schoolbanken, krijgen de gelegenheid om locatietheater te maken op twee heel verschillende plekken: Terschelling en Amsterdam Noord. De zes krijgen hulp van een beeldend kunstenaar, een theatermaker en alle eilanders om zich met grote slagen verder te ontwikkelen. Onder de vleugels van artistiek coördinator Simone Hogendijk en creatief producent Sabine Pater krijgen ze gedurende een jaar creatieve input en praktische ondersteuning, bijvoorbeeld bij het vinden van de ideale locatie. Als je op een dag alle voorstellingen bezoekt, val je van het ene uiterste in het andere. Er zitten mooie voorstellingen bij. Zeker de moeite om ook in Amsterdam te bezoeken bij het Over het IJ-festival, van 3 tot en met 13 juli aanstaande.

Josephine van Rheenen Josephine van Rheenen Karlijn Kistemaker

Wij zijn groep A. Groep A maakt vandaag veel mee. Eerst kijken we op een stellage hoog op het duin door rechthoekige houten kijkers naar de natuur. We zien telkens maar een klein stukje van onze omgeving, een vervreemdende ervaring. Uitgangspunt van mimespeler Johannes Bellinkx vormde de manier waarop wij de natuur beleven: "Pas als we alles ordenen, kaderen en labellen, kunnen we het snappen en ervan genieten." Daarna vinden we op stoelen verspreid op de heide onze plek en tekenen we in stilte ons 'thuis'. De haast therapeutische vragen van Laura Groeneveld maken veel emoties los. Op het kaartje in de la onder mijn stoel vind ik het verhaal van de vrouw die gisteren daar zat: "Ik ben vorig jaar mijn man verloren en ik heb nu geen thuis meer". Na een fikse fietstocht belanden we bij de energieke dans van drie jonge mannen in het zand. Josephine van Rheenen laat ze letterlijk kennis maken met hun omgeving; ze rollen en springen onvermoeibaar elkaar uitdagend over het duinzand, begeleid door de elektrische gitaar van Guy Corneille.

En zo gaat het door: we wandelen langzaam met koptelefoons op achter een oude man (mimespeler Will Spoor) een duinovergang op. Hij laat ons zijn lege dag meemaken, terwijl hij zich flarden van zijn geschiedenis herinnert. In zijn gedachten loopt een jonge jongen. Maakster Thabi Mooi: "Een levensloop in een landschap, dat was de kiemgedachte. Ik zocht een stille locatie. Joop Mulder reed mij met zijn jeep van het strand hierheen en ik zag het meteen. Ik vond het heel mooi dat ruiterpad, die kleurovergang en dan dat zandpad. En die plek aan het begin, daar zag ik wel een groep mensen staan."

Karlijn Kistemaker Laura Groeneveld Laura Groeneveld

Na deze rustige voorstelling fietsen we naar de wadkant van het eiland waar een vrolijke act in een weiland met koeien volgt. Op tonnen gezeten staren we lachend naar weidetoeristen die zich insmeren met koeienpoep. Karlijn Kistemaker richtte ter plekke de VeeVeeVee op, die een brug slaat tussen toerisme en natuur: "Vroeger had elke eilander naast zijn werk een koe. Nu doen ze allemaal naast hun werk iets met toeristen." Onze dagtocht eindigt idealistisch: we turen aan de overkant van een sloot naar een stel dat verstopt op een eiland in het bos de grote ramp afwacht. Met geit natuurlijk. Een buizerd draait langzaam zijn rondjes boven het speelveld van Sanne Nouws.

Atelier Oerol/Over het IJ doet waarvoor het bedoeld is: jonge talenten uitdagen om tot nieuwe producties op locatie te komen. Jong als ze zijn, nemen ze de locatie vaak erg letterlijk, de top van een duin is een uitkijkpunt en een bos een afgelegen plek, maar dat stoort niet. Vrijwel allemaal kampten ze met praktische uitdagingen. Johannes Bellinkx riep de hulp van zijn broer, filmmaker, in om enig ritme in de opeenvolging van de ingekaderde beelden te krijgen. "De bediening van de stellage bleek ook heel fijngevoelig: als je de kijkgaten hier een centimeter naar links verplaatst, verplaatst het zicht zich wel dertig meter opzij." Thabi Mooi kreeg te maken met arbeidswetgeving, die jongeren verbiedt veel te spelen: "Ik heb hier vier jongens en in Amsterdam vier andere. We repeteren dan twee aan twee." Karlijn Kistemaker testte de techniek: "We dragen zenders en de spelers rollen steeds naakter door het gras. Hoe houd je ze dan verstaanbaar voor het publiek naast het weiland?"

Sanne Nouws Sanne Nouws Thabi Mooi

Het jaar biedt de jonge makers gelegenheid dingen te onderzoeken: Thabi Mooi: "Ik ben het afgelopen jaar een aantal keer langs Will Spoor, de oude man, geweest: Hoe ziet jouw leven eruit, wat is jouw dagprogramma precies? Het grote werk was daarna de keuze, wat heb ik nodig hieruit om het verhaal te vertellen? Zo is het ontstaan. Ter plekke hebben we geluidsfragmenten erbij gemaakt." Johannes Bellinkx: "Gaandeweg werd ook interessant hoe je cultuur en natuur kan mengen. Dat doen we nu door in de natuur vervreemdende elementen aan te brengen, die tijdens de voorstelling ook veranderen." Zijn eindbeeld, een man die bovenop een boom staat, is daar een sterk voorbeeld van. Karlijn Kistemaker is inmiddels kind aan huis bij de biologische boer van wie het weiland is waarop zij speelt.

Thabi Mooi Thabi Mooi Thabi Mooi

Het is een dag vol uitersten. Van verstilling naar energie. Van bos naar zee. Van voorstellingen in ontwikkeling naar voorstellingen die hun definitieve vorm hebben gevonden. Deelneemster Astrid Izelaar zit naderhand tevreden met een drankje in haar hand uit te puffen van alle indrukken: "Ik wil me helemaal niet bezighouden met de vraag wat ik mooi vond of niet. Vandaag heb ik gewoon genoten van alle creativiteit en de prachtige dingen die deze kunstenaars maken en ons geven."

Wilt u jong talent stimuleren, kijk dan op de site van Oerol en wordt sponsor van Atelier Oerol/Over het IJ festival!

Oerol | Atelier Oerol


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.