Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL, LOCATIETHEATER

26 Juni 2017

Vervulde verlangens

Kopland Kopland Kopland
Door Youetta Visser met foto's van Mieke Kreunen

Cultuurpodiumonline kent geen sterren toe aan voorstellingen. Bij een voorstelling als ‘Kopland’ van Gouden Haas in samenwerking met Peergroup bewijst dat zijn waarde. Waar de NRC ‘maar’ drie sterren geeft, hebben wij de ruimte om te beschrijven dat het een wonderlijk schone voorstelling is, waarin taal en beeld gelijk opgaan en elkaar versterken. Juist het evenwicht maakt het bijzonder. Zonde om dat daarna in sterren uit te drukken.

Rutger Kopland (1934-2012/pseudoniem voor psychiater Van den Hoofdakker) is een dichter die veel inspiratie uit de natuur putte. Zittend bij zijn huis in Groningen beschreef hij in simpele woorden de dingen die hij zag. Een hoop bladeren onder een boom, een vlucht vogels of een beekje. Aan de hand daarvan laat hij zien hoe gewoon het is om er te zijn en daarna niet meer. Hoe vergankelijkheid vanzelfsprekend is.

Kopland Kopland Kopland

De enscenering in de duinen bij Kwekerij Bos werkt. Kopland (Maureen Teeuwen) en metgezel (Erwin Boschmans)  komen van verre aanlopen naar een simpel decor van een tuinkasje op een grote zandvlakte, later aangevuld met een bankje onder een boom. Daar smeden zij met woorden een eigen wereld, vol meanderende gedachten, vaak eindeloos herhaald. De taal omringt hen letterlijk. 
De metgezel geeft op prachtige, ingetogen wijze in mime ook beweging aan de woorden van Kopland. Zijn handen fladderen als gedachten en hij is een trots paard dat later sterft, als Kopland concludeert het natuurlijker zou zijn als dieren elk jaar sterven, om het volgend jaar weer te herleven. 
Het tuinkasje blijkt een broedplaats van woorden, die te voorschijn komen, beklijven of weer vervagen. Je ziet de woorden zich zelfs uit de aarde omhoog werken. ‘Niet de tijd verstrijkt, maar jij en ik’.  Het publiek is getuige van de zoektocht van de dichter.

Een helder beeld, een simpele enscenering en spel dat van alle ruis ontdaan is. Het geeft de Gouden Haas de gelegenheid om de dichtwerken van Kopland zo te duiden dat ze voor een breder publiek begrijpelijk worden. Zo is ‘Geluk is een herinnering’  eenvoudiger als Kopland onder een boom vertelt van zijn herinnering aan de blije kinderstemmen uit het huis. En ‘een verlangen dat ik leerde kennen door zijn vervulling ’ beter te plaatsen als hij vertelt over zijn eerste kus. Kopland zoekt naar de momenten waarop de wereld zich even ongesluierd toont; de momenten die ontroeren: “Momenten die  ouder zijn dan ikzelf.”  Bijvoorbeeld als een merel zingt en je wordt bevangen door een diep verlangen.

Kopland Kopland Kopland

Het is een zinderend warme dag op Oerol als we ‘Kopland’ zien. De spelers geven echter geen krimp en blijven nieuwsgierig rondblikken en onvermoeibaar rondlopen op het grote speelvlak. Het publiek hangt tot het einde toe aan hun lippen. Kopland is een voorstelling waarin de verschillende elementen naadloos in elkaar passen. Daarin schuilt de schoonheid ervan. Dichterbij kom je niet.

Gouden Haas | PeerGroup | Oerol


Gebruikte Tags: , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.